Iskolaelőkészítő


    

 

Az óvodás gyermek legalapvetőbb, legfontosabb lelki szükséglete, és személyiségfejlődésének meghatározó színtere a játék.

Ebben az életkorban az a tanulás eredményes, amely a hangsúlyt a játékosságra, a játék okozta öröm élményére helyezi. A türelem, a bátorítás, a motiváció rendkívül fontos a pozitív eredmény érdekében, hiszen olyan terülteken várunk el sikert a gyermektől, ahol nehézségei adódnak.

Az általános iskolák egyre magasabb elvárásokat támasztanak az első évüket megkezdő diákok felé, ezáltal stresszhatásnak téve ki őket, illetve a szüleiket. Az így okozott szorongás nem csak a tanulmányi eredmény romlásához, de önbizalomvesztéshez, vagy akár viselkedés zavarhoz is vezethet. Az iskolaelőkészítő foglalkozások alkalmával a gyermek szinte észrevétlenül, örömmel, jó élményekkel telve fejlődik. A játékos jellegű gyakorlatok segítségével az alábbi fejlesztési területekre hatunk kedvezően, megfelelő alapokat nyújtva az iskolához.

Fejlesztési területek

  • szociális képességek
  • kognitív képességek
  •  
  • percepciófejlesztés: vizuális érzékelés, észlelés, auditív érzékelés észlelés, taktilis észlelés, térészlelés, téri tájékozódás, síkbeli tájékozódás, időérzékelés tájékozódás időben
  • verbális fejlesztés
  • artikulációs gyakorlatok
  • kommunikáció fejlesztése: beszédkészség, általános tájékozottság
  • gondolkodás: analízis-szintézis, csoportosítás, osztályozás, rendszerezés, általánosítás, összehasonlítás, lényegkiemelés, ok-okozati összefüggés
  • szerialitás fejlesztése – sorrendiség- hallás, látás, mozgás általi sorozatok elemeinek sorrendje – elemek száma
  • emlékezet fejlesztése
  • keresztcsatornák működtetése, összhang fejlesztése: látott betű egyeztetése hanggal, képek, események, jelek összekapcsolása

Mivel iskolára való előkészítésről van szó, olyan feladatokkal, játékos gyakorlatokkal is megismerkednek a gyermekek, amelyekkel ráhangolódhatnak az iskolára, hiszen az iskolapadban ülve is találkozhatnak majd hasonló feladatokkal. A ráismerés öröme által, biztosabban, nagyobb önbizalommal tudnak majd az ottani követelményekkel szemben helytállni.

A kiscsoportokban megvalósuló foglalkozás nagyobb lehetőséget nyújt a differenciálásra. Így egyénre szabottan nagyobb hangsúlyt kaphatnak különböző kiemelt területek, és az elmaradt képességek felzárkóztatása lehetővé válik.

Nem írni, olvasni tanítás történik, hanem az ezek elsajátításához szükséges képességek, készségek fejlesztése, az ehhez szükséges szokások kialakítása.