Hallástréning AIT/FST

A gyógyító zene

A zene egyidős az emberiséggel, körül vesz bennünket, jelen van a mindennapjainkban, bárki számára elérhető. Már az ősi kultúrák is hittek abban, hogy a hanghullámok hatással vannak az emberi szervezetre.
A zene és a mozgás a módosult tudatállapotok létrehozásának legősibb módja, így hát az egyik legrégebbi gyógyító módszer is.

 

Hallási Figyelem Tréning
AIT/FST (Auditory Integration Training/ Filtered Sound Training)

Az egészséges hallószervvel és ép hallással rendelkező ember képes akár kívülről, a levegő útján, akár a csontjai közvetítésével akusztikai ingerek fogadására. A magzati kor legkorábbi élménye az anyai szívhang érzékelése, illetve az anya hangjától származó impulzusok, melyeket felerősít a medencecsont. Ezeket igen magas regiszterben „sercegésként” vagy „pattogásként” észlel a magzat. Így a női medence egyfajta rezonanciatestként működik.
Dr. Alfred Tomatis francia fül-orr-gégész professzor az anya és magzat között zajló, eleinte egyoldalú kommunikációban az ember ősi szükségletét látta.
Tomatis munkásságához kapcsolódott Dr. Guy Berard, aki tapasztalatait összegyűjtve kidolgozta és megalkotta saját metódusát, Auditory Integration Training (AIT). Az AIT/FST ugyanennek az eljárásnak a mai kor követelményeinek megfelelő PC változata, mely lehetővé teszi a módszer széleskörűbb alkalmazását. Rosalie Saymour nevéhez fűződik mindez, aki éveken keresztül dolgozott együtt Dr. Berard-al.

Az AIT/FST módszer az ép hallású emberek hallási figyelmének fejlesztésére szolgál. Egy speciális szoftver segítségével zenei kontraszt hatást idéz elő a hangszín és a hangerő kiszámíthatatlan változtatásával. Ez a hatás váratlanul éri az agyat és aktiválja annak figyelmi mechanizmusát. Az agy és a belsőfülben lévő receptorok között egy oda-vissza átjárható útvonal található. A kapott információkat értékeli és elemzi az agy, melyek visszajutnak a fülbe, ahol is az akusztikus információk észlelésén túl, támogatja a finom-és nagymotoros funkciók fejlődését is. A fül valójában egy érzékelő, mozgató szerv, mely meghatározó szerepet játszik személyes fejlődésünkben.

 

Hallási túlérzékenység, túlhallás

Az ideális beszéd-, képesség, mentális, emocionális, kognitív fejlődés egyik alapfeltétele az ép hallás, és az erre épülő pontos auditív feldolgozás. Ennek a folyamatnak bármely pontján keletkező zavar, befolyásolja a fejlődés menetét. 
A hallási túlérzékenység egy központi auditív feldolgozási zavar. Az ezen problémával küzdők csökkentett vagy lassú reakciót mutatnak az auditív stimulusra, míg mások túl érzékenyen reagálnak a különböző hangingerekre.
Számos gyermek, és felnőtt túlérzékeny bizonyos hangfrekvenciákra. Ezeket sokkal hangosabban hallják, mint a normál hallású ember. Így ami számunkra elviselhető zaj, az számukra kibírhatatlan. A kezelés során megszűnik a túlérzékenység, mely következtében enyhülnek, vagy teljesen eltűnnek a fennálló problémák. 

 

Tünetek, melyek a hallási túlérzékenységre utalhatnak

•    3 éves korban még nem beszél a gyermek.
•    Gyakori középfülgyulladás, felső légúti megbetegedés a beszédtanulás időszakában.
•    A szóbeli utasításokat nehezen követi, azokra nem vagy megkésve reagál.
•    Az elhangzottakat ismételni kell, ahhoz, hogy megértse vagy  a közléseket gyakran félreérti. Gyakran visszakérdez: „Micsoda?”
•    Hallás után nehezen tanul. Nehezen ismétel meg mondatokat, nem szeret verset, mondókát mondani.
•    Nehezen, lassan tudja kifejezni magát. Nyelvi nehézségei vannak.
•    Nehezen korrigálható beszédhiba.
•    Hallás utáni információra nem tud tartósan figyelni, álmodozik, figyelme elkalandozik.
•    A hallottakat szinte azonnal elfelejti.
•    A legkisebb zaj is könnyen eltereli a figyelmét.
•    Csoportban, tömegben romlik a teljesítőképessége, elfárad.
•    A zajok zavarják, fülét befogja. Még mások előtt felfigyel hangokra. Megriad hangoktól, ami másokat nem zavar.
•    Csak hangos zene mellett tud a munkájára koncentrálni vagy épp ellenkezőleg, a csendet, nyugalmat keresi.
•    Olvasási, írási, nyelvtani problémái vannak. A beszédhang megkülönböztetés és a hang-betű megfeleltetés nehézséget okoz.
•    Viselkedésével, magatartásával, túl mozgékonyságával terheli a környezetét vagy éppen szociálisan visszahúzódó.
•    Kényszeresen sokat beszél
•    Teljesítménye változó, fáradékonyság, önbizalomhiány jellemzi.

 

Az alábbi problémák fennállásakor javasolt a tréning

•    beszédmegértés és beszédpercepciós zavarok 
(meglétük különösen nagy problémát okozhat az iskolai teljesítmény és magatartás során legfőképpen az instrukciók, ill. a szöveges feladatok megértésénél)
•    megkésett beszédfejlődés
•    beszédritmus zavar, diszgrammatika
•    Asperger szindróma, autizmus
•    diszlexia, diszgráfia
•    hiperkinetikus zavar (viselkedés problémák, tanulási nehézségek, figyelemzavar stb.)
•    szerialitás problémája
•    viselkedés zavar
•    halláscsökkenés, halláskárosodás 
(ide tartozik az időskori hallás csökkenés, illetve a tartós zajártalommal járó foglalkozások okozta panasz, zenészek, operaénekesek)
•    tinnitus (fülzúgás)
•    hallási túlérzékenység, fájdalmas hallás
•    egyensúly zavar

 

A terápia menete
A tréning kizárólag egy hétnél nem régebbi, negatív fülészeti lelet birtokában végezhető el!

A terápiát minden esetben egy komplex hallásifigyelem szűrés, részletes anamnézis és állapotfelmérés előzi meg.
Ezek alapján személyre szabott terápiás zenét állítunk össze. A speciálisan szűrt zenei anyag intenzitásában és hangszínében létrejövő hirtelen váltások stimulálják a hallórendszer egészét.
A tíz napos terápia napi kétszer fél órás zenehallgatást jelent, melyek között minimum három órának kell eltelnie.  A zenehallgatás tíz napja alatt a szülő egy naplót vezet a gyermekénél tapasztalt változásokról. A tíz nap leteltével a terápia által kiváltott jótékony változás nem ér véget. Az ezt követő négy hónapban folyamatosan érzékelhető az elhúzódó hatás.

Kerülendő tevékenységek a terápia 10 napja alatt, illetve az azt követő 4 hónapban

  • Fej- és fülhallgató használata zenehallgatás céljából
  • Kerüljék a fülfertőzés veszélyét
  • Kerüljék a zajos környezetet, a hangos zenét, ami ronthatja a terápia hatását, mint például disco, koncert, mozi, cirkusz, sportmérkőzés. Amennyiben nem kikerülhető, arra az időre használjunk fülvédőt, vagy füldugót.
  • Nem javasolt egyidőben végzendő mozgásterápiák: TSMT, INPP, Dszit (Kizárólag a terápia 10 napja alatt!)
  • Az egyensúlyra ható tevékenységek intenzitását csökkentsék  (Kizárólag a terápia 10 napja alatt!)


A változás tünetei lehetnek pozitívak és negatívak is. Ezek úgynevezett gyógyreakcók, nem kell tőlük megijedni, mert ez mutatja, hogy a terápia hatására valami változás elindult. A negatív tünetek nem tartanak sokáig, a terápia befejezte után néhány nappal, lecsengenek.
A páciensnek a lehető legteljesebb nyugalmat biztosítsuk otthon.
A hallástréning szükség esetén 9 hónap múltán ismételhető. Beszédproblémák esetén a tapasztalatok szerint gyakorta elegendő egyetlen kezelés, míg súlyosabb esetekben, autizmus, diszlexia, diszgráfia, hiperkinetikus zavaroknál akár több kezelés is szükséges lehet.